La lectura és un instrument fonamental en
el procés de coneixement i de maduració personal dels infants. Les bones lectures poden deixar empremta,
desperten aficions i interessos nous, eduquen la sensibilitat, faciliten el
desenvolupament de la fantasia i de la creativitat, ens proporcionen nous
coneixements i ens ajuden a entendre altres formes de viure i de pensar.
D'altra banda, els bons lectors acostumen a ser bons estudiants, mostren més
disposició a atendre les explicacions, es concentren més, augmenten la
capacitat de retenir i memoritzar, i comprenen i assimilen amb rapidesa els
conceptes nous.
No s'ha d'esperar a què els nens
llegeixin perquè tinguin contacte amb els llibres. S'han de crear lligams i
hàbits entre els llibres i els nens des de ben petits. Els nens haurien
d'escoltar històries i contes almenys una estona cada dia. Al mati, després de
dinar, a la tarda, abans d'anar a dormir...qualsevol hora és bona perquè els
pugueu llegir un conte en un ambient tranquil i relaxat.
Mai és massa aviat per començar a llegir
als nens. Als quatre o sis mesos els nadons poden enfocar la vista en els dibuixos
i es comença a desenvolupar la coordinació dels seus ulls amb les mans. En
aquesta etapa els podeu començar a introduir en el món dels llibres, els podeu
parlar i assenyalar dibuixos. Al final del primer any, molts nens ja poden
assenyalar ells mateixos els dibuixos. Aquest és un pas molt important en
l'aprenentatge del llenguatge. Més endavant, quan llegeixen una vegada i una
altra els seus llibres favorits es desenvolupa un altra pas important: el
d'ajuntar el so de la paraula amb la paraula escrita. Els nens que miren contes
i llibres amb dibuixos, seran futurs lectors.
Quan son més gran és important discutir
les històries que han llegit, què us expliquin el que han llegit, què puguin
fer-vos preguntes, comparar el que han llegit amb situacions quotidianes i
ressaltar els valors positius com poden ser l'amistat, l'amor, la lleialtat, la
constància o la bondat.
Actualment al mercat es troben llibres
per a totes les edats, llibres per aprendre, per mirar, per llegir etc... i
s'ha de procurar escollir els llibres en funció de l'edat dels fills i també de
les seves preferències. És aconsellable començar amb llibres que tinguin
dibuixos clars i senzills, amb poc text i amb la lletra gran. A mesura que els
nens creixin els textos i els dibuixos seran més complexos.
Aconseguir que els infants obtinguin
l'hàbit de lectura depèn, en gran mesura, de la
tasca dels pares. L'escola té un paper molt important en l'aprenentatge
i en el foment de la lectura dels infants, però el gust per llegir va més enllà
i no es podrà aconseguir plenament sense la col·laboració de les famílies. És
important fomentar la lectura en els nens des dels primers mesos de vida i
acompanyar-los en tot el procés.
Tot seguit recomano una sèrie de consells que poden ajudar a aconseguir que
els infants trobin el gust per la
lectura:
1. Intentar
que us vegin llegir a casa. Aquest és el primer pas que heu de fer com a pares:
el contagi més eficaç és l'exemple.
2. Llegir
en veu alta als infants quan són petits. D'aquesta manera l'infant associarà
els llibres amb una experiència de benestar i despertareu en ells l'emoció i
l'interès cap als llibres.
3. Practicar
la lectura de deu a vint minuts cada dia amb ells. És més beneficiós llegir un
temps curt cada dia que no pas llegir una hora seguida un cop a la setmana. A
més d'ajudar-los a desenvolupar l'hàbit lector, els vostres fills us agrairan
aquesta estona de dedicació i acompanyament diari.
4. Valorar
al vostre fill, a l’infant quan estigui llegint, d'aquesta manera el motiveu
perquè ho segueixi fent i consolideu el seu hàbit lector.
5. Cal tenir a casa llibres que els interessin
perquè són l'instrument més poderós per convidar a la lectura. Els vostres
fills han de descobrir que es llegeix per aprendre, però també per passar-ho
bé, per plaer i per distracció.
6. És
important disposar d'un lloc agradable per llegir, amb llum adequada, amb
tranquil·litat i sense sorolls que poden distreure la lectura.
7. Ajudar-los
a planificar un temps per a la lectura i pensar que fora de casa també hi ha
llocs i moments per llegir: a la biblioteca, a l'autobús, a la consulta mèdica,
…
8. Donar-los
a conèixer altres formats, com els llibres digitals, els blogs, les pàgines
web… com una manera diferent d'acostar-se a la lectura.
9. Interessar-se
per les seves lectures que facin a la
classe i compartir-les amb tanta naturalitat com pugueu, sense
convertir-les únicament en un deure escolar.
10. Fer
amb ells activitats al voltant dels llibres, com ara dibuixar sobre els
personatges dels llibres que llegeix, anar al teatre o al cinema a veure obres
relacionades amb llibres.
11. Mirar
amb els fills, alumnes , pel·lícules basades en llibres. Quan alguna pel·lícula
els agradi molt, aprofiteu per explicar-los que està basada en un llibre que
inclou moltes més coses que no apareixen en la pel·lícula per falta de temps.
Podrà ser una motivació per a la lectura.
La
Biblioteca
Una de les maneres de fomentar el gust
per la lectura en els nens i nenes, és visitant de forma habitual, alguna de
les biblioteques que tingueu a prop de casa, de l’escola, etc. i participant en
les nombroses activitats que s'hi organitzen al voltant dels llibres.
• Les
biblioteques públiques ofereixen espais acollidors per als nens i organitzen
moltes activitats per acostar-los al món dels llibres, com “contacontes”,
presentació de llibres pels seus autors, jocs o titelles que fan referència a
personatges de relats, exposicions al voltant de festes populars i diades,
espai familiar per debatre al voltant d'algun conte explicat... També són un
bon espai perquè estudiïn, facin deures o treballs escolars, cerquin informació
als llibres o Internet... A més, s'hi pot utilitzar el servei de préstec de
llibres, música, cinema, etc.
•
Les biblioteques escolars tenen una finalitat clarament educativa. Són un bon
recurs per adquirir nous aprenentatges de manera autònoma, obtenir informació i
desenvolupar l'hàbit de la lectura.
Consells per fomentar l'ús de les
biblioteques en els infants:
1. Acompanyar-los
a la biblioteca perquè s'acostumin a veure i escollir llibres ajudats ja sigui
pels pares o per una persona especialista, perquè coneguin aquest espai de
lectura i treball.
2. Participar
amb ells en les activitats de dinamització de la lectura que s'hi organitzen:
contacontes, tallers, exposicions...
3. Col·laborar
i potenciar els hàbits de la biblioteca :
- Treballar en silenci
- Cura
dels llibres, contes, revistes...
- Respectar
l’entorn de la biblioteca
- Endreçar
els llibres un cop s’han utilitzat.
- Respectar
el servei de préstec.
- Etc.
4. Ajudar-los
a tenir la seva pròpia biblioteca a casa, regalant llibres pels aniversaris i
celebracions, fomentant que els comprin amb els seus estalvis... D'aquesta
manera crearan un vincle afectiu amb els llibres i aprendran a cuidar-los.
5. Animar-los
a fer-se socis de la biblioteca del barri o del poble. D'aquesta manera
descobriran que, a més de ser un espai on poden anar a estudiar, a
llegir... també pot ser un espai de
socialització.
Les
llibreries
Les llibreries tenen la funció d'apropar
la cultura als ciutadans i , com no , als infants. Cal, però que els hi mostrem
als nostres infants.
Quan visitem una llibreria, trobarem
professionals especialitzats que enss poden orientar sobre quins són els títols
més adequats per als infants , ja que coneixen de primera mà les preferències
d'infants i joves i quines novetats o clàssics de la literatura els poden
motivar més per convertir-los en futurs lectors.
A més, hi ha llibreries, que organitzen activitats de foment de la
lectura, presentacions de les darreres novetats, lectura de poemes, de
contes... i es converteixen en punt de relació de persones amb els mateixos
interessos.
Recomanacions sobre l’ús que poden fer de
les llibreries
1. Visitar llibreries amb els infants. Si nosaltres, com
a pares o educadors, gaudim anant a una llibreria i fullejant llibres, els nens
de ben segur que aprendran a valorar aquests moments i també aprendran a
escollir els seus propis llibres.
2. Comprar
còmics i tebeos, llibres d’imatges, etc als infants. Poden ser un primer pas
per acostar-se als llibres i servir de pont cap a altres lectures.
3. Participar
amb els infants en les activitats culturals que organitzen les llibreries per
fomentar el seu interès en tot allò que envolta el món dels llibres.
4. Respecte
pels llibres. Cal ensenyar als infants a estimar i cuidar els llibres. Fomentar
el bon ús i el respecte vers els contes. No són una joguina que es pot tocar i
deixar de qualsevol lloc, és cultura i plaer, que cal respectar-lo. Cal
sensibilitzar als infants en la cura i respecte dels llibres
Cal tenir present que, llegir és un
hàbit, un plaer, que difícilment s'adquireix en l'edat adulta. I que l'afició a
la lectura té moltes possibilitats de consolidar-se quan s'ha despertat en la
infantesa.
Llegir demanda un esforç i cal rebre una
recompensa. Hi ha moltes formes d'entrar en la lectura.
Llegim per:
· Divertint-se
· Passar una bona estona
· Instruint-se
· Créixer
· Pensar i reflexionar
· Informant-se
· Viatjar
· Conèixer altres formes de pensar
· Alliberar-nos de tensions
· Afirmar la personalitat
· Emocionar-nos
· Etc.
Qualsevol motiu, entorn, moment,
instant... és bo per fomentar l’hàbit lector als nostres infants, per
endinsar-los en el plaer de llegir.
Frases Cèlebres sobre la lectura:
"La lectura ens regala molta companyia,
llibertat per ser d'una altra manera i ser més feliç." Laín Entralgo, Pedro
« Aprendre a llegir és encendre un foc, cada síl ·
laba que es lletreja és una espurna », Victor Hugo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada