Treballar les emocions a l’escola és
poder i saber-hi intervenir per
aconseguir un bon clima emocional que afavoreixi la convivència i
l’aprenentatge de cadascun dels nens i les nenes. El cos, la ment i les
emocions, són tres àmbits que constitueixen la nostra persona i s’ha
d’intervenir en l’educació i desenvolupament de tots tres.
Molts aprenentatges es realitzen a través
d’una intervenció o gestió no conscient, aprenem per imitació o per adopció de
fets i maneres de l’altre persona sense que siguem conscients del nostre
aprenentatge. Per tant podem afirmar que, les nostres emocions repercuteixen en
els altres, que sempre estem en comunicació emocional amb l’altra persona. Si
en nosaltres hi ha apatia, comuniquem apatia i si hi ha motivació, comuniquem
motivació als nostres nens i nenes.
L’ús de les mascotes a Educació Infantil
tenen un valor molt significatiu, especial, emocional i , alhora, pedagògic. A partir de les
mascotes es treballen un munt de continguts, des de rutines , hàbits,
projectes, cançons, contes, aprenentatges, etc., fins a continguts emocionals,
però, sobretot, es treballa i es valora,
el lligam amb l’escola i la pertinença
en un grup classe, amb tot el que això comporta, per un nen/a d’Educació Infantil.
Identificar una mascota amb el seu grup
classe és una senyal d’identitat, de pertinença a un grup i per tant, a
sociabilització. I quin lloc més adient
que l’escola i, en concret, el grup classe. Una bona manera d’adquirir el
sentiment i la consciència de pertànyer en un grup classe i no en un altre, és
sovint, a partir d’un element, objecte, nino, animal, etc. Per això, moltes
escoles utilitzen el recurs de les Mascotes per identificar un grup d’un altre,
en les diferents cursos d’ Educació Infantil. Ser la classe dels esquirols,
dels astronautes, dels lleons, dels dracs... fa que s’identifiquin i s’iniciïn en
la pertinença al grup, amb la complicitat, el companyerisme, les relacions y
les habilitats socials... A partir
d’aquesta interacció anirà atenent als altres i a sí mateix en un procés
d’evolució i de creixement personal. L’intercanvi afectiu, doncs,és imprescindible
en aquestes edats, però l’afectivitat, no evoluciona en solitari, està
interrelacionat amb altres conquestes de tipus personal, social i
intel·lectual.
Els infants mostren el seu món afectiu a
través de contínues manifestacions de dependència, cooperació, por, ansietat,
seguretat, inseguretat... La resposta de
l’adult, que respecti i sàpiga esperar,
gestionar la conducta de l’infant li proporcionarà la calma necessària
per tal que pugui sortir de sí mateix i s’interessi pels altres.
L'important
d’una mascota ,és que sigui un ninot, peluix, titella, etc, que reuneixi
una sèrie de característiques:
- Ser d'una grandària mitjana, ni gran,
ni petita. Perquè així ho puguin manipular i acaronar fàcilment. I a més, que
permeti el transport a casa d'una manera senzilla i pràctica.
- Ser tou, suau, durador. Perquè
d'aquesta manera inciti als nens a la seva manipulació i ús.
- Sobretot, rentable. Ja que passarà
diverses vegades, per tots els nens de la classe i les seves famílies.
Mitjançant la mascota de l’aula,
desenvoluparem els diferents objectius i finalitats:
- Desenvolupar la responsabilitat.
- Potenciar el paper del protagonista del
dia, i així l'autoestima del nen protagonista.
- Desenvolupar la creativitat.
- Desenvolupar, potenciar i motivar el
procés de lectura i escriptura.
- Desenvolupar l'expressió oral: augment
de vocabulari, construcció de frases completes.
- Desenvolupar, augmentar i establir
vincles fluids entre l'aula i la casa, entre els companys i la mestra i la
família.
-
Fomentar la gestió , la consciència i l’expressió dels sentiments,
emocions i estats d’ànim dels infants.
El
dia que es torna a classe la mascota, el/a nen/a que l'ha portat ha d'explicar
a la resta el que ha fet amb la mascota, a decidir per l’escola. Durant els
dies que es porten a la mascota, poden fer amb ella tota mena d'activitats:
portar-la al parc, al poble, compartir amb germans i família... Tot el que
se'ls ocorri. Sempre amb cura perquè no es perdi .
La mascota és, doncs una manera
d'establir ponts comunicatius, llaços afectius i implicar a les famílies en la
tasca educativa és a partir de la figura del protagonista. Cada infant esdevé
protagonista una setmana al llarg del curs: Porta aquelles fotos més
significatives, les seves joguines preferides i s'emporta la mascota de la
classe el cap de setmana per compartir totes les seves vivències amb la seva
família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada