Properes xerrades:


Contes publicats

Contes publicats

diumenge, 4 de maig del 2014

“ Un lector no neix, es fa…”



“ Un lector no neix, es fa…”

 La lectura és la clau prodigiosa de la informació , de la cultura, del món de la ficció, de la fantasia... Aconseguir-la no  és gens fàcil: està a l’abast de tots els nens, però amb treball i condicions. La col·laboració dels pares és necessària per impulsar aquest aprenentatge com a font de plaer i de cultura.
Que els infants llegeixin és una activitat que depèn , en gran mesura dels pares i mares. Cal animar-los a llegir ja que els llibres contribueixen a la seva formació i educació. L’hàbit de la lectura augmenta la seva creativitat i estimula la imaginació. Si els nens llegeixen de ben petits, els serà fàcil, quan siguin grans, resoldre conflictes, afrontar diferents situacions i prendre decisions.
Si els infants agafen l’hàbit de llegir, aconseguiran beneficis i avantatges per a tota la vida. Llegir fomenta la imaginació, la intel·ligència, la capacitat verbal, la concentració i,  a més, enriqueix el seu vocabulari. És fonamental, per als infants que els pares i mares llegiu contes o llibres quan són petits ja que afavoreix la comunicació afectiva.
La família, com en molts aspectes, és el motor i el model per els infants. HI ha una gran labor familiar i escolar de preparació i de motivació important abans que els nens aprenguin a llegir. Si veuen que els adults llegeixen, si posem en contacte als nens amb la lectura, des de ben petits, és una bona manera d’introduir-los en el món màgic, encisador, etc. De la lectura. No s’ha d’esperar a què els nens llegeixin perquè tinguin contacte amb els llibres. S’han de crear lligams, hàbits entre les llibres i els infants des de ben petits. Val la pena dedicar un temps amb els infants llegint-los i explicant-los històries, els efectes poden ser molt positius. En aquesta relació màgica, nen-adult-llibre, els adults són els encarregats de meravellar al nen , a motivar-lo, a fer-li descobrir el món sorprenent d’històries que guarda.
Aquests moments de lectura amb els infants són molt gratificants, perquè estan, a més, plens de lligam afectiu.
Recomanaríem, que els infants des de petits  haurien d’escoltar històries contes almenys una estona cada dia, marcar una petita rutina... qualsevol hora és bona perquè se’ls pugui llegir un conte en un ambient tranquil i relaxat.
Explicar contes és un art i un goig tant pel narrador com per als que l’escolten. Els contes agraden a grans i a petits pel lligam comunicatiu i afectiu que s’estableixen entre ambdues parts, i també per l’atractiu i la seducció que té una història desconeguda.
El conte és una eina molt valuosa , ja que desenvolupa i enriqueix tant el llenguatge com la imaginació de l’infant, per això el seu valor educatiu és immens.
A partir del conte, l’infant incorpora i assumeix la cultura a la que pertany, i per tant, és un element que els ajuda a construir la seva pròpia identitat. A través del conte entre en contacte amb altres cultures, amb les corresponents formes de vida, cosa que afavoreix la comprensió humana, la tolerància, la solidaritat, etc.
És també a través del conte, que l’infant va incorporant valors, coneix i utilitza el llenguatge i desenvolupa la imaignació.
El conte potencia un seguit d’hàbits bàsics a l’escola, però que li serviran pel llarg de la vida: escoltar- preguntar- respondre, tot això dins d’un clima de misteri,  de silenci, relaxant...Aquests hàbits, els ajudarà a mantenir l’atenció, cada cop durant un període més llarg, a respectar el torn de paraula, a escoltar per després poder respondre i a fer volar la imaginació.
Els contes, així com d’altres narracions, llegendes populars, etc., ajuden a desenvolupar les capacitats cognitives, com introduir-los en les estructures dels contes i les narracions ( inici, nus i desenllaç), les quals són interioritzades per l’infant , a mesura que escolten i comprenen el fil argumental del conte, i l’ajuden a estructurar el pensament, els seus esquemes mentals. També , a través dels contes, permeten desenvolupar l’estructuració temporal, ja que contenen seqüències d’accions que els ajuden a integrar l’abans i el després. Fomenten l’enriquiment del llenguatge , tant en el seu cos com en la seva forma, potencia un augment del vocabulari, una millora en l’expressió oral , a partir, de frases fetes, de dites, d’expressions ... La lectura de contes, amplia i organitza l’univers de l’infant( conèixer el món, altres cultures, a sí mateix, a l’entorn real, etc.).
A través dels contes, també, els introdueix en el món funcional i social de la llengua escrita, entren en contacte amb el codi de la lectura i escriptura, s’adonen de la importància que té socialment, saber llegir i dels plaers que els hi pot donar... Els contes, doncs, ofereixen una gran riquesa lingüística.
A partir de la lectura dels contes, els infants poden identificar-se en diferents personatges, situacions, històries, aventures... i projectar el seu propi món de fantasies i creativitat, però, també, ens permet endinsar-nos, en la vida, en els sentiments, en les inquietuds, els problemes, les vivències que en el conte s’hi viuen, poden ajudar als infants a identificar les pors, els neguits, la vergonya, la tristesa, l’alegria..., en definitiva les pròpies emocions i necessitats. A partir, d’ identificar-les en els personatges propers dels contes, els ajuda a entendre-les d’una manera diferent, a conèixer-nos a nosaltres mateixos, a identificar les nostres emocions, els nostres sentiments, les nostres limitacions, les nostres inseguretats, necessitats... i, alhora, a compartir-les, a gestionar-les i a alliberar-les. Al mateix, temps, els ensenyen un seguit de valors: esforç, amistat, compartir, confiança en si mateix, a acceptar-se tal com és, etc., que seran útils i bàsics per créixer com a persones.
Les finalitats del conte, doncs, són variades, van des del desenvolupament del llenguatge, de la memòria , de la creativitat, de la imaginació, de l’ afectivitat ( valors i normes) fins a l’expressió dels sentiments i necessitats, la creació de la pròpia personalitat, la lluita contra les dificultats a l’hora de llegir, etc. També, la cooperació i la interacció amb el grup, el coneixement de l’entorn de l’infant, la motivació, la introducció de nous aprenentatges, però , sobretot, porta als infants  a gaudir, a motivar, a imaginar i a descobrir tot un món inacabable la literatura.
El llibre, el conte, la revista, etc., doncs, s’han de convertir en una alternativa més d’oci,  s’ha de convertir en un amic durant el temps lliure. Però, també cal ensenyar-los a fer-los servir, a cuidar-los, a endreçar-los... El respecte cap els llibres és també molt important i cal , també, ensenyar-los a estimar.
Un lector, doncs, no neix, es fa! Per aquest motiu és tant important inculcar el valor de la lectura des del bressol.
Un llibre és un dels millors regals que podem fer al nostre fill. Aconseguir que s’interessin per la lectura és un regal que no té preu de cara el futur i al seu aprenentatge.


 Llegir és, sobretot, compartir emocions, sentiments, crear moments i espais emocionals interessants on tots els éssers humans podem comunicar-nos, ja que el llenguatge del cor, de les emocions, és un idioma universal que va més enllà de les paraules i del que tothom pot arribar a entendre

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada